Pęknięcie szyby w samochodzie może przydarzyć się w każdej chwili przez np. niewielki kamień wystrzeliwujący spod koła innego pojazdu. Kamień pędzący niczym pocisk wystrzelony z procy potrafi spowodować uszkodzenie szyby i co wtedy?
Ofiarami zbłąkanych kamieni padają najczęściej przednie szyby samochodów. Zdarza się to przede wszystkim na drogach, po których auta jeżdżą z dużą prędkością, takich jak autostrady.
Niewielki kamień przy prędkości 140 km/h staje się groźną bronią nawet dla przedniej, wzmocnionej szyby. Na ogół w zderzeniu z nią powstaje jedynie pęknięcie. Bez względu na rodzaj uszkodzenia, szybą trzeba się zająć. Jazda z pękniętą szybą jest niebezpieczna i grozi zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego przy najbliższej kontroli drogowej. Samochodowi z uszkodzoną szybą mechanik nie podbije przeglądu technicznego.
Okazuje się, że nie tylko przednie szyby są narażone na uszkodzenia.
W sezonie letnim zgłaszają się do nas kierowcy z wybitą tylną lub boczną szybą.
- Niedawno mieliśmy klienta, który zaparkował swojego Seata Arona na parkingu obok parku. Po chwili tylna szyba zamieniła się w proch. Początkowo nie było wiadomo co się stało. Okazało się, że kilka metrów dalej koszono trawę i prawdopodobnie nóż kosiarki wprawił niewielki kamień w ruch, który trafił prosto w szybę samochodu – opowiada pracownik autoryzowanej stacji obsługi samochodów marki Seat.
Kontakt kamienia z szybą nie zawsze musi kończyć się jej wymianą. Dotyczy to zwłaszcza przednich, specjalnie wzmacnianych szyb. Niekiedy powstawać mogą jedynie niewielkie ubytki. Te można wypełnić specjalną masą żywiczną. Po jej zastygnięciu i wyszlifowaniu poddaje się ją utwardzaniu promieniowaniem UV. Jeśli szyba zostanie naprawiona z odpowiednią dbałością, miejsce po uszkodzeniu powinno być niemal niewidoczne. Mimo to przepisy jasno wskazują, że szybę należy wymienić na nową, jeśli odprysk pojawił się bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. Nie zaleca się regeneracji szyb, na których uszkodzenia pojawiły się już jakiś czas temu. Żywica dobrze wypełni uszkodzone miejsce, tylko jeśli nie uległo nadmiernemu zabrudzeniu.
Część z ekspertów uważa, że szyb nie powinno się regenerować. Ich zdaniem warto pamiętać, że szyba zapewnia konstrukcji nadwozia odpowiednią sztywność. Regenerowana szyba, która podczas naprawy jest znacząco podgrzewana może stracić swoje fizyczne właściwości. Zdaniem specjalistów naprawy ubytków żywicą nie są zbyt trwałe. Zwłaszcza gdy regenerowany jest fragment szyby znajdujący się w polu pracy wycieraczek. Z czasem żywica może się rozmazywać tworząc ograniczające widoczność smugi. Szybciej będą też zużywały się same wycieraczki. Tańsza regeneracja nie musi więc być finalnie bardziej ekonomiczna od wymiany całej szyby.
Dylematu z wymianą szyby nie będą mieć z pewnością wszyscy ci, którzy mają wykupione auto casco. Dobre ubezpieczenie pokryje koszty związane z wymianą szyby na nową bez względu na to, czy zdecydujemy się na szybę oryginalną czy na zamiennik. W większości przypadków zgłoszenie takiej szkody oznaczać będzie podwyższenie kwoty ubezpieczenia na następny rok. Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe oferują jednak niezbyt drogą, ale bardzo przydatną usługę – polisę na szyby. Mając ją możemy wymienić uszkodzoną szybę, nie korzystając z podstawowego auto casco. Dzięki temu unikniemy zwyżki w ubezpieczeniu na następny rok.
Proces wymiany szyby na nową to zaledwie kilka godzin. Zastyganie kleju trwa zazwyczaj nie dłużej niż cztery godziny. We współczesnych samochodach nie montuje się już szyb na uszczelki. Odpowiednia masa plastyczna zapewnia właściwe mocowanie oraz uszczelnienie szyby. Są to na ogół kleje poliuretanowe. Niekiedy stosowane są też kleje szybkowiążące. Stosując je najczęściej udaje się skrócić czas wykonania usługi o połowę. Wymiana przedniej szyby w lepiej wyposażonych samochodach może potrwać nieco dłużej, np. najnowsze Seaty Leony, a także pozostałe modele hiszpańskiego producenta wyposażone są np. w czujniki deszczu oraz czujniki zmierzchu. Obydwa zintegrowane są z przednią szybą. Podczas jej wymiany trzeba będzie ponownie je podłączyć i przetestować ich działanie.
Na koniec warto uczulić wszystkich kierowców, że nie tylko uszkodzenia, do których doszło w wyniku kontaktu z kamieniem kwalifikują szybę do wymiany. Niekiedy do warsztatów zgłaszają się kierowcy z szybami zarysowanymi przez zużyte wycieraczki. Tak zniszczona szyba również może zostać zakwalifikowana do wymiany przez pracownika stacji kontroli technicznej samochodów.